Сім років WeChat: як звичайний месенджер перетворився в революційну екосистему

WeChat

На китайському ринку вистачає клонів популярних сервісів. Тому може здатися, що місцеві підприємці тільки копіюють чужі ідеї. Але є в КНР платформи, які за своїми функціями перевершують популярні світові аналоги.

У їх числі месенджер WeChat. Його аудиторія перевищує мільярд осіб. При цьому назвати WeChat просто сервісом для обміну повідомленнями – складно.

У платформи широкі функціональні можливості, які включають програми в додатку, інтернет-магазини, онлайн-ігри та багато іншого. Хоча в світовій експансії WeChat поки не домігся особливого успіху, але його історія – приклад того, як розвивають технології в Китаї.

Ма Хуатен і Чжан Чжідун. створення Tencent

WeChat – продукт китайського конгломерату Tencent. Капіталізація компанії перевищує $ 500 млрд. Крім WeChat вона створила цілий ряд великих китайських сервісов.Также їй належить контрольний пакет акцій ігровий студії Riot Games і розрахована на багато користувачів бойова арена King of Glory.

Tencent заснували Ма Хуатен (також відомий як Поні Ма) і Чжан Чжідун в 1998 році. Підприємці вчилися в одній групі в Шеньчженском університеті, де обидва вивчали комп’ютерні науки. Після отримання освіти Хуатен встиг попрацювати декількох китайських компаніях. Під час однієї з поїздок в США Хуатен побачив ICQ. В кінці 90-х сервіс знайшов величезну популярність, але в Китаї про нього ніхто нічого не знав.

Ма Хуатен відразу зрозумів, що відкриття аналога на батьківщині може стати відмінним бізнесом і заручившись допомогою Чжа Чжідуна почав розробку. У 1998 році вони запустили компанію Tengxun, яка більш відома під назвою Tencent. Стартовий капітал склав $ 120 000. Ці гроші Ма Хуатен отримав завдяки біржовій грі.

Перший їхній продукт з’явився в 1999 році. Ним став OICQ – місцева версія «аськи». Навіть його назва розшифровується як Open ICQ. Пізніше ім’я сервісу довелося поміняти на QQ через позов від AOL, якій належала ICQ. Надія просунути на ринку КНР продукт, яким вже користуються в іншому світі – виправдалася. У 2001 році у OICQ придбав аудиторію в 50 млн чоловік. Крім того в компанію вклалися інвестори не тільки з Китаю, але і з США.

Надалі Tencent почала розширювати власну продуктову лінійку. Додалися ігрова платформа QQ Games, соціальна мережа QZone, віртуальна валюта QQ Coins, платіжна система QQ Wallet і інші.

Створення WeChat

В кінці 2000-х Ма Хуатен зацікавився ринком смартфонів. У той час вони тільки почали набувати популярності, а тому було важливо запропонувати цікаве рішення раніше конкурентів. Першою ідеєю став запуск мобільної версії сервісу для обміну повідомленнями QQ. Хоча в 2008 році її аудиторія перевищила 800 млн користувачів, подальший розвиток платформа не отримала.

Незабаром почалася розробка більш амбітного проекту і на цю ідею Ма Хуатена знову наштовхнув чужий продукт. У той час він вперше познайомився з месенджером WhatsApp. Сервіс здався йому кумедним і він вирішив адаптувати його для китайської аудиторії.

Втім, про однозначне запозиченні чужої ідеї годі й казати. За офіційною версією розробка почалася ще в 2008 році. Тоді Ма Хуатен поставив двом групам розробників завдання створити цікавий продукт. Підсумком змагання став месенджер Weixin, який зараз відомий як WeChat.

Відразу на ринок його не вивели. Доопрацювання проекту продовжилася до 2011 року. В результаті месенджер може служити прикладом, як великим компаніям створювати інноваційні продукти. У Tencent була власна екосистема зі значною аудиторією. Компанія вирішила перевести більшість своїх популярних сервісів в WeChat.

У 2011 році китайський ринок отримав новий месенджер. У той час WeChat ще не був настільки революційної розробкою як зараз. Додатку дозволяло обмінюватися повідомленнями і фотографіями. Відразу ж домогтися успіху не вдалося – на ринку вже працював месенджер Xiaomi MiTalk. У нього була аудиторія в п’ять мільйонів чоловік і відмінні шанси для зростання.

Але Tencent знайшла спосіб обійти конкурента. Незабаром компанія представила функцію голосових повідомлень. Вона виявилася дуже корисною для користувачів КНР. У той час китайські клавіатури на смартфонах були незручними, а голосові повідомлення дозволяли швидко і просто відправляти голосові повідомлення.

Нова функція спровокувала зростання аудиторії і змусила компанію переглянути концепцію месенджера. Так додаток для обміну повідомленнями початок своє перетворення в платформу для мобільного способу життя.

Що робить WeChat революційним?

Зараз WeChat не просто клон, а інноваційний продукт з широкими функціональними можливостями. Головним нововведенням WeChat стала концепція додаток в додатку. C її допомогою сторонні компанії створюють офіційні акаунти і запускають свої послуги на платформі месенджера.

У 2017 році концепцію поліпшили за допомогою запуску міні-програм. Вони дозволяють впроваджувати і використовувати в WeChat полегшені версії додатків. Це перетворило платформу ще й у своєрідний аналог Play Market або AppStore. Міні-програми зазвичай важать до 10 мБ і запускаються прямо в WeChat, змушуючи користувачів проводити більше часу на платформі.

З такими можливостями компанії створюють унікальні пропозиції і конкурують всередині екосистеми WeChat. Але їх робота на майданчику була б неефективна без платіжної системи WeChat Pay.

У 2012 році компанія представила «Моменти» – місцевий аналог «Історій», але з деякими відмінностями. Переглядати коментарі до них дозволили тільки друзям користувачів, а ось «друзі друзів» цієї можливості не отримали. Таке обмеження могло викликати невдоволення користувачів в інших частинах світу, але в КНР сприйняли позитивно. Почасти саме вміння розуміти рідний ринок стало причиною успіху WeChat.

У 2014 році з’явилася можливість створювати інтернет-магазини на платформі. Потрібно зауважити, що спочатку можливість платити за покупки в додатку, жителям КНР здавалася небезпечною.

Щоб переконати користувачів Tencent активно рекламувала послугу і проводила акції. Компанія навіть обіцяла повернути гроші, якщо людина стане жертвою шахраїв. Щоб зменшити кількість подібних випадків компанія також ретельно перевіряє офіційні акаунти.

До речі, з приводу офіційних акаунтів. Вони з’явилися в 2012 році і працювали за прикладом Twitter. Користувач міг підписатися на цікавить його зірку і стежити за її життям. Але і тут WeChat обійшов конкурентів.

Знаменитості отримали можливість не просто публікувати контент, а відправляти його користувачам у вигляді повідомлень. Так у фанатів з’явилося відчуття особистого спілкування зі знаменитістю. Пізніше цю практику почали використовувати ще і компанії. Останні швидко зрозуміли, що можуть зручно доносити інформацію потрібної їм аудиторії.

Підхід до монетизації у месенджера теж неординарний. У 2015 році реклама з’явилася в «момент». Компанія строго обмежила денний обсяг такого контенту. У 2017 році користувачеві показували тільки одне рекламне повідомлення в день. Але при цьому люди часто обмінюються рекламою один з одним.

Тут теж працює хитра модель, адже важливо не скільки разів рекламують, а як це робиться. Наприклад, функціонал WeChat дозволяє користувачеві відправити друзям купон на знижку, який він отримав завдяки оффлайн покупку і вони отримають такий же бонус.

Ідея може бути і більш неординарною – за відправку знижки друзям, користувача нагороджують ще однієї або якимось особливим подарунком. До речі, кількість повідомлень, які відправляють бренди також обмежена. Такий підхід провокує компанії придумувати більш цікаві рекламні ідеї, і конверсія виходить набагато вище.

Уже з таким набором функцій у WeChat не було б проблем з нарощуванням аудиторії. Але Tencent зайнялася ще й опрацюванням соціального компонента. Однією з цікавих ідей стала послуга «червоні конверти». У КНР є традиція за часів свят дарувати «червоні конверти» з невеликою кількістю готівки.

У Tencent вирішили перенести її в онлайн і ця послуга стала вірусної. У «червоних конвертах» WeChat можна відправляти до 200 юанів, що порівняно небагато. Але зате робиться це набагато швидше і веселіше. Допускається певний елемент випадковості. Наприклад, якщо в чаті знаходиться 10 чоловік, а користувач хоче відправити тільки п’ять конвертів не вказавши кому конкретно – система вибере їх випадково.

До соціальних функцій месенджера відноситься і знайомство з новими людьми за допомогою смартфона. Особливою популярністю користується «Струс». Якщо включити цю функцію і струснути смартфон система з’єднає з іншими користувачами, які в цей момент також використовують цю можливість.

Але були з соціальними функціями і проблеми. Наприклад, в 2012 році WeChat став однією з причин вбивства. Зловмисник вирішив пограбувати жінку і скористався функцією «люди поруч», щоб виявити жертву. Після події компанія зробила цю функцію виключеною за замовчуванням.

Ще однією функцією через яку WeChat домігся популярності в КНР стали QR-коди. У Китаї їх використання знайшло вірусну популярність. З їх допомогою користувачі проводять покупки, вступають в співтовариства, знайомляться, отримують дисконтні купони і багато іншого.

QR-коди прийшли в Китай з Японії. У WeChat їх почали використовувати для нарощування аудиторії. Китайська мова дуже складний і в іменах часто використовуються рідкісні ієрогліфи. Тому користувачам складно додавати нових друзів. Але ось створення QR-коду і відправка його знайомому спрощує це завдання.

Розвиток WeChat і плани

Всі описані вище функції не з’явилися в месенджері відразу. Компанія постійно покращувала продукт, щоб зробити його дійсно конкурентоспроможними. Втім, зростання аудиторії доводить, що спочатку все робилося правильно.

Вже до вересня 2012 року в додатку зареєструвалося 200 млн чоловік. Для порівняння вийшов в 2009 році WhatsApp домігся цього показника тільки в 2013. На той момент аудиторія WeChat перевищила 300 млн.

Але в подальшому американський месенджер перевершив за цим показником китайський. Позначилися стандартні складності китайських компаній при світовій експансії. Зараз у WeChat приблизно 1,1 млрд користувачів, а у WhatsApp – близько 1,5 млрд. Але аудиторія WeChat – в основному з КНР.

Були ознаки конкуренції і на місцевому ринку. Хороший приклад месенджер компанії Weibo Aaaaaaaaand. Він з’явився в 2013 році і як пише видання TechnAsia: «це останнє, що ми про нього чули. У 2014 році месенджер Laiwang представила Alibaba. Додаток відразу ж назвали клоном WeChat, але такої ж популярності як у конкурента воно не знайшло.

Важливим витком розвитку WeChat cтал запуск онлайн-магазинів на платформі. Ця подія відбулася в 2014 році. Але спочатку ефективність цієї затії була перевірена на практиці. Можливість продавати товари через площадку з’явилася в листопаді 2013 року. Один з перших рекордів поставила Xiaomi, яка примудрилася продати 150 000 телефонів за 10 хвилин.

У березні 2014 року Tencent купила 15% частку в інтернет-магазині JD.com. Стояла конкретна мета – скласти конкуренцію Alibaba. Незабаром JD.сom вбудували в платформу WeChat. У травні можливість створювати інтернет-магазини з’явилася у всіх. Але перевершити Alibaba поки так і не вдалося.

Є проблеми у месенджера і зі світовою експансією. Спочатку WeChat намагався домогтися лідерства на ринках Індії, Бразилії та Індонезії, але навіть реклама з Ліонелем Мессі не дозволила досягти якихось значущих успіхів. Зараз месенджер працює в 16 країнах, але його досягнення поки виглядають скромно в порівнянні з прямими конкурентами.

Проблеми пов’язані з тим, що багато функцій месенджера орієнтовані більше на китайську аудиторію і не працюють на світовому рівні. Та й конкурувати з Facebook китайської компанії з огляду на особливості цієї країни складно.

У 2017 році WeChat продовжив розширювати свої можливості на ринку КНР. Цього разу месенджер схоже вирішив скласти конкуренцію місцевим аналогом Google – Baidu. У WeChat з’явився власний пошуковик. При цьому працює він не за стандартною схемою.

Так в пошуковій видачі спочатку показую останні новини про цікавить користувача терміні, потім згадки про нього друзями і тільки потім матеріали по темі.

В цей же час з’явилася інформація, що месенджер стане віртуальним посвідченням особи для жителів КНР. ID систему Tencent розробила разом з урядом. З її допомогою можна буде користуватися держпослугами, проходити реєстрацію в готелях, реєструвати компанії і багато іншого.

Аудиторія WeChat перевищує 1 млрд користувачів. Він уже давно перетворився з месенджера в повноцінну платформу. Зараз за функціями він перевершує практично будь-який додаток в світі. Навіть Facebook поступається менш відомої китайської платформі.

Але незважаючи на це – шанси WeChat домогтися успіху на міжнародному рівні виглядають сумнівно. Поки він занадто функціонально заточений під китайських користувачів. До того ж скласти конкуренцію Facebook і WhatsApp складно. Ці сервіси мають велику аудиторію і кращі умови для подальшого розвитку.

WeChat ж змушений підкорятися китайському уряду, вводити цензуру і обмежувати користувачів, що явно не підходить для успішної світової експансії. Зате сервіс може служити чудовим прикладом споруди екосистеми на основі звичайного месенджера.

Сім років WeChat: як звичайний месенджер перетворився в революційну екосистему
Оцініть сторінку

Найкращий спосіб подякувати - поділитись статтею в соцмережах

Напишіть в коментарях, що ви про все це думаєте

avatar